آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ
برچسب‌ها

راهنمای جامع خرید فیلتر عکاسی

نوشته شده در تاریخ4 سال پیش 2038

.

به عنوان کسی که به تازگی با حرفه عکاسی آشنا شده یا به این رشته علاقه‌مند است، به احتمال زیاد تاکنون انواع فیلتر عکاسی را دیده‌ یا حتی از آن استفاده کرده‌اید. عکاسان از فیلترهای لنز به دلایل گوناگونی بهره می‌برند، اما مهم‌ترین و متداول‌ترین دلیل استفاده از آن‌ها، جهت مدیریت شرایط دشوار نورپردازی هنگام عکسبرداری است. استفاده از فیلتر لنز در به حداقل رساندن روشنایی زننده( Glare) و سطح بازتاب نور، نقش موثری ایفا می‌کند و به تقویت رنگ‌ها، کاهش نور ورودی به لنز و برخی موارد دیگر کمک می‌نماید. هر فیلتر لنز یک کاربرد خاص و منحصر به فرد دارد؛ زیرا هر فیلتر برای اساس یک اثر و کارکرد خاص طراحی شده است که این امر می‌تواند به بهبود کیفیت و تقویت ظاهر نهایی تصویر کمک کند. چنانچه هیچگونه آشنایی با انواع فیلتر عکاسی نداشته و تمایل دارید تا اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب نمایید، توجه شما را به راهنمای خرید فیلتر عکاسی جلب می‌کنیم:

.

کاربردهای مختلف انواع فیلتر عکاسی

.

استفاده‌های مختلف فیلتر در عکاسی

.

 فیلترها از لنز دوربین شما محافظت می‌کند

.

ارزان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین فیلتر لنز، انواع شفاف آن است که در محافظت از لنز کاربرد دارد. این فیلتر عکاسی برای محافظت از لنز جلوی دوربین، هنگام عکسبرداری ساده بسیار مناسب و مفید است؛ چراکه شیشه شفاف تأثیری روی تصاویری که ثبت می‌کنید نمی‌گذارد. فیلترهای محافظ، از لنز در برابر خراش، ترک و تجمع گرد و غبار روی سطح آن محافظت می‌کند.

.

 فیلترها رنگ‌ها را اصلاح یا تقویت می‌کند

.

انواع خاصی از فیلتر لنز در عکاسی وجود دارد که می‌توانید به وسیله آن، رنگ‌های موجود در تصاویر را تغییر داده یا کیفیت آن‌ها را ارتقا بخشید. برخی از این فیلترهای عکاسی، قابلیت تصحیح دمای رنگی یک صحنه را دارند؛ در حالی که برخی دیگر می‌توانند کیفیت رنگ و کنتراست تصاویر را تقویت کنند تا تصویری به مراتب شفاف‌تر ایجاد شود.

.

 فیلترها نوردهی دقیق را تضمین می‌کند

.

هنگام عکسبرداری با شرایط نورپردازی دشوار، فیلترهای عکاسی گزینه مناسبی برای دستیابی به نوردهی دقیق، یکنواخت و تنظیم‌شده هستند. این فیلترها از طریق مسدود کردن راه ورودی بخشی از نور محیط به لنز( با درجات مختلف) این کار را عملی می‌کنند. استفاده از این فیلترها به ویژه هنگام عکسبرداری در محیط آزاد در طول روز، بسیار مفید و کاربردی است، به خصوص زمانی که استفاده از سرعت شاتر بالا، ممکن است برای جلوگیری از نوردهی بیش از حد کافی نباشد.

.

 فیلترها بر تأثیرپذیری تصویر می‌افزایند

.

فیلترهای دوربین می‌توانند از روش‌های مختلف به ارتقای کیفیت تصاویر شما کمک کنند، به عنوان مثال از آن‌ها برای افزایش کانتراست در تصویر، ایجاد رنگ‌های واضح‌تر و شفاف‌تر، از بین بردن تابش خیره‌کننده، جلوگیری از بازتاب نور از سطوح شیشه‌ای و آب و... استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از برخی فیلترها برای ایجاد جلوه‌های چشمگیر( مانند ستاره) و افزایش سطح تأثیرگذاری تصاویر بهره برد.

.

انواع مختلف فیلتر لنز

انواع مختلف فیلتر های لنز عکاسی

.

فیلترهای پیچی

.

این فیلترها به صورت مستقیم سر لنز نصب شده و بر آن پیچ می‌شوند. فیلترهای لنز مختلفی وجود دارند که در این رده قرار می‌گیرند؛ از جمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به فیلترهای پولاریزه، ND و رنگی اشاره کرد. این فیلترها معمولاً از نظر قطر و ضخامت متفاوت هستند، پس برای لنزهای مختلف به فیلترهای متفاوتی نیاز خواهید داشت. گاهی ضخیم‌ترین این فیلتر‌ها می‌تواند باعث ایجاد رنگ‌آمیزی در تصاویر شما شود.

.

 فیلترهای Drop-in

.

این فیلترها در درجه اول به همراه لنزهای تله فوتو استفاده می‌شوند؛ چراکه اغلب دارای عناصر بزرگ‌تری در بخش‌های خود هستند و نمی‌توان همیشه از آن‌ها به همراه یک فیلتر پیچی استاندارد استفاده کرد. در واقع این فیلترهای کشویی، در یک محفظه کوچک و تخصصی در نزدیکی عقب لنز قرار می‌گیرند.

.

 فیلترهای مربعی

.

اغلب فیلترهای مربعی شکل، همراه با یک نگهدارنده فیلتر که به جلوی لنز متصل است، استفاده می‌شوند. در صورت تمایل به استفاده‌ی بیش از یک فیلتر مربعی، تنها لازم است تا برای نگهدارنده فیلتر لنز خود یک رابط تهیه نمایید. این نوع فیلتر از محبوبیت بالایی برای عکاسی از مناظر برخوردار است.

.

 فیلترهای مستطیلی

.

یکی دیگر از گزینه‌های محبوب و مناسب برای عکسبرداری از مناظر و چشم‌اندازها، فیلترهای مستطیلی شکل هستند که با یک نگهدارنده فیلتر به لنز متصل می‌شوند. استفاده از این فیلترهای لنز، فضای بیشتری را در اختیار عکاس قرار می‌دهد و در واقع عکاس با بهره‌گیری از فیلترهای مستطیلی شکل، برای جا به جا شدن اطراف سوژه موردنظر، فضای بیشتری داشته و لازم نیست نگران شکل‌گیری نقاط غیریکنواخت در تصویر به ثبت رسیده باشد. اندازه محبوب‌ترین نوع این فیلترها 4 در 6 است اما انواع کوچک‌تر و بزرگ‌تری از فیلترهای مستطیلی نیز موجود می‌باشد.

.

7 نوع فیلتر لنز دوربین‌

.

هفت نوع فیلتر عکاسی

.

فیلترهای عکاسی نسبت به سایر تجهیزات مربوط به دوربین، ارزان قیمت‌تر هستند؛ اما اگر نمی‌دانید از چه فیلترهای باید برای نوع کار خود استفاده کنید و یا از نحوه بهره‌گیری از این فیلترها برای بهبود عکس‌ها و تصاویری که به ثبت می‌رسانید، اطلاع چندانی ندارید، ممکن است با انتخاب و خرید اشتباه، پول خود را هدر دهید. به همین دلیل نیز در ادامه راهنمای خرید فیلتر عکاسی زیر، به تشریح انواع مختلفی از فیلترهای لنز و کاربرد و جلوه‌های مربوط به آن‌ها می‌پردازیم تا از این طریق دریابید به کدام یک از موارد نیاز دارید:

.

 فیلترهای اسکای لایت و UV

.

فیلتر UV

.

معمولاً از فیلترهای محافظ یو وی و اسکای لایت برای محافظت از عناصر جلوی لنز در برابر مواردی از قبیل گرد و خاک، خراش، رطوبت و آلودگی‌های محیطی استفاده می‌شود. در نتیجه این گروه از فیلترها انتخاب مناسبی برای عکسبرداری از محیط‌های مرطوب، آلوده به گرد و خاک و یا گل‌آلود هستند. در گذشته نیز از فیلترهای یو وی برای جلوگیری از آثار مخرب اشعه فرابنفش استفاده می‌شد؛ چون نور UV می‌‌تواند باعث مه‌گرفتگی و تاری در فیلم‌های قدیمی عکاسی( چراکه این فیلترها نسبت به اشعه فرابنفش حساس‌تر بودند) شود.

از سوی دیگر نیز فیلترهای اسکای لایت بهترین همراه و گزینه منتخب برای عکاسانی هستند که در فضای باز و زیر آسمان آبی کار می‌کنند. این فیلترها می‌توانند عناصر آبی تصاویر را- که اغلب در تصاویری که در فضای باز عکسبرداری شده، دیده می‌شود- تا حدود زیادی کاهش دهند. فیلترهای اسکای لایت علاوه بر این، جلوی بازتاب‌های رنگی ناشی از اجسام اطراف سوژه روی پوست وی را نیز می‌گیرند. البته نکته حائز اهمیت در این زمینه آن است که استفاده از فیلترهای اسکای لایت به عنوان محافظ دوربین می‌تواند کیفیت تصاویری که به ثبت می‌رسانید را به خطر بیندازد؛ چراکه فیلتر لنز اسکای لایت می‌تواند باعث تشدید عامل لنز فلیر شود که این موضوع نیز کنتراست تصویر را کاهش و سایه رنگ را افزایش می‌دهد.

مناسب برای: تمامی انواع عکسبرداری

 فیلترهای پولاریزه

.

فیلتر عکاسی پولاریزه

.

فیلترهای پولاریزه که از جهات بسیاری شبیه به عینک آفتابی هستند، با اشباع رنگ و کاهش بازتاب به عمق تصاویر می‌افزایند. این فیلترها دارای یک پایه دوار هستند که به سادگی به لنز متصل می‌شوند. پس از نصب فیلتر پولاریزه بر لنز و قاب‌بندی سوژه مورد نظر می‌توانید به آهستگی این فیلتر عکاسی را بچرخانید و نحوه تغییر تصویر را در منظره‌یاب( نمایاب) دوربین خود بررسی نمایید. فیلترهای پولاریزه بهترین انتخاب برای عکسبرداری از مناظر هستند؛ چراکه آسمان را تاریک و رنگ‌ها را برجسته‌تر از پیش نشان می‌دهند. همچنین این فیلترها، درخشندگی زننده را از بین می‌برند و بازتاب‌های سطح شیشه یا آب را تا حدود زیادی کاهش می‌دهند.

.

تفاوت استفاده از فیلتر پولاریزه

.

در نظر داشته باشید که هنگام عکاسی از مناظر با استفاده از این فیلترهای لنز باید از پن کردن دوربین خودداری نمایید؛ چون این کار می‌تواند باعث به وجود آمدن نواحی و لکه‌های تیره شود. همچنین هنگام بهره‌گیری از فیلترهای پولاریزه به همراه لنزهای اولترا باید دقت بیشتری به خرج دهید، چون استفاده همزمان از این دو می‌تواند باعث شود رنگ آبی آسمان در تصاویر مختلف غیر یکنواخت به نظر برسد.

مناسب برای: تمامی انواع عکاسی

.

 فیلترهای ND کاهنده نور( Neutral Density Filters)

.

فیلتر های ND

.

فیلترهای ND در واقع صفحاتی از شیشه تیره رنگ هستند که بدون هیچ تأثیری بر رنگ و کیفیت تصویر نهایی باعث کاهش میزان نور ورودی به لنز- نوری که به سنسور برخورد می‌کند- می‌شوند. محدوده کاربرد این فیلترها علاوه بر تابش شدید نور خورشید، فلاش‌های بیش از حد استادیویی را نیز شامل می‌شود. به علاوه فیلترهای ND نیازی به تنظیمات خاص نداشته و همچنان می‌توانید از سیستم فوکوس و نورسنجی دوربین خود - و لنزهایی که به کمک این فیلتر به لنز شما متصل شده‌اند- استفاده نمایید. فیلتر ND از طریق کاهش شدت نور ورودی، این امکان را به شما می‌دهد تا بدون نگرانی از نوردهی بیش از حد تصویر با سرعت شاتر آهسته‌تر به عکسبرداری بپردازید.

.

تفاوت استفاده از فیلترهای ND‌در تصویر

.

در صورت بهره‌گیری از این فیلترها، هنگام عکاسی از یک سوژه متحرک- مانند جریان آب- به خاطر داشته باشید که از یک سه پایه استفاده کنید تا یک موشن بلور چشمگیرتر شکل گیرد؛ همچنین بهتر است که از شارپ بودن سایر بخش‌های تصویر اطمینان حاصل نمایید.

مناسب برای:

عکاسی از مناظر- عکاسی با فلاش- عکاسی خیابانی- عکاسی از یک سوژه متحرک( مانند آب رودخانه، آبشار یا افراد در حال حرکت)

.

 فیلتر مدرج کاهنده نور

.

فیلترهای ND برای زمانی به کار می‌روند که می‌خواهید همه نور ورودی به دوربین را کاهش دهید، اما اگر بخواهید فقط بخشی از چشم‌انداز تاریک‌تر شود باید از فیلترهای مدرج کاهنده نور که به عنوان فیلترهای ND Grade یا GND نیز شناخته می‌شوند، استفاده نمایید. این فیلترها یک تغییر حالت عمودی بین شفافیت و تاریکی دارند تا نوردهی را در میان آسمانی آفتابی و پیش زمینه‌ای تاریک‌تر به تعادل برسانند. تیرگی این فیلترها درجات متفاوتی دارد که براساس توقف‌ها مشخص می‌شود؛ در حقیقت این توقف‌های نور مشخص می‌کنند که چه مقدار از صحنه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید تاریک و چه بخشی از آن روشن باشد. اغلب فیلتر‌های GND در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: لبه نرم( Soft-edged )، لبه سخت( hard-edged) و معکوس

.

 فیلتر GND لبه سخت

.

این نوع از فیلترهای GND دارای یک نیمه خاکستری خنثی و یک بخش روشن می‌باشد که مرز بین این دو کاملاً مشخص است. از این فیلتر بیشتر برای ایجاد تعادل در صحنه‌هایی با کنتراست بالا- مانند یک افق مسطح با آسمان روشن و پیش زمینه تیره- استفاده می‌شود تا نورپردازی تصویر نهایی یکنواخت باشد.

.

 فیلتر GND لبه نرم

.

معمولاً برای ایجاد شیب صاف‌تر میان منطقه تاریک و روشن از آن بهره می‌گیرند و بهترین مورد استفاده از آن زمانی است که خط افق به اندازه کافی صاف نباشد. همچنین اگر از فیلتر لبه سخت برای ایجاد خط میانی قابل توجه در صحنه استفاده شده است، می‌توانید از این فیلتر بهره گیرید.

.

فیلتر GND معکوس

.

فیلتر GND معکوس، فیلتر ویژه‌ای است که عکاسان از آن برای تصویربرداری از طلوع و غروب استفاده می‌کنند یعنی هنگامی که خورشید به افق بسیار نزدیک است. برخلاف فیلترهای GND معمولی که خط مرکزی آن‌ها ناحیه تیره را از روشن جدا می‌کند، در این نوع فیلتر در قسمت بالای نیمه، فیلتر از تیره( آسمان) به تیره‌تر( برای خورشید) تغییر می‌کند و سپس در نیمه پایینی( پیش‌زمینه) کاملاً روشن می‌شود.

مناسب برای:عکاسی از مناظر- عکاسی در ساعات طلایی: بعد از طلوع و قبل از غروب خورشید

.

 فیلترهای اصلاح رنگ

.

فیلترهای اصلاح رنگ که به عنوان فیلتر تغییر یا جبران‌کننده رنگ نیز شناخته می‌شوند برای تصحیح یا تقویت رنگ صحنه‌ها و مناظر به کار می‌روند. فیلترهای رنگی خنک و یا گرم برای تصحیح نورپردازی فضاهای بسته بسیار مناسب بوده و می‌توانند تصویر شما را گرفته‌تر( تیره‌تر) و یا آفتابی‌تر( روشن‌تر) نمایند. همچنین سایر فیلترهای اصلاح رنگ برای ظاهرسازی و تقویت رنگ‌های روشن خاصی در یک صحنه، بسیار عالی و کارآمد هستند. برای افرادی که ترجیح می‌‌‌دهند از مراحل تصحیح رنگ پس از پردازش تصویر رد شوند، استفاده از این فیلترها، روشی بسیار موثر به شمار می‌روند که باعث می‌شوند تصویر شما زیباتر، دقیق‌تر و واقع‌گرایانه‌تر به نظر برسد.

مناسب برای: انواع مختلف عکاسی

.

 فیلترهای کلوزآپ

.

فیلتر های کلوز أپ

.

فیلترهای کلوزآپ که به عنوان فیلترهای ماکرو یا دیوپترها نیز شناخته می‌شوند، برای فعال نمودن عکاسی ماکرو بدون استفاده از لنزهای مربوط به آن استفاده می‌شوند. بسیاری از عکاسان به جای صرف هزینه‌ برای خرید لنزهای گران‌قیمت ماکرو، نسبت به خرید و استفاده از این فیلترها اقدام می‌کنند و این روش را ترجیح می‌دهند( به ویژه زمانی که مجبور نیستند همیشه تصاویر کلوزآپ بگیرند).

البته لازم به ذکر است که این فیلتر لنزها نمی‌توانند جای قدرت بزرگ‌نمایی لنزهای ماکرو واقعی را بگیرند، اما به هر حال فیلترهای کلوزآپ مانند ذره‌بین‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند توسط لنزهای معمولی از نمایی نزدیک‌تر روی سوژه‌ها فوکوس نمایید.

مناسب برای: عکاسی از سوژه‌های بی‌جان - عکاسی ماکرو

.

 فیلترهای جلوه‌های ویژه

.

فیلترهای جلوه‌های ویژه، خدمات متفاوتی در زمینه بهبود کیفیت تصاویر به شما ارائه می‌کنند. احتمالاً محبوب‌ترین و پرطرفدارترین فیلتر در این دسته فیلتر Starburst است که بدون هیچ تلاشی، یک تلألو و درخشش قابل توجه به نواحی روشن تصویر اضافه می‌کند. شما نیز می‌توانید از میان این فیلترها‌ که ستاره‌های دو، سه، چهار، شش یا هشت گوشه به تصویر می‌افزایند، یکی را انتخاب نمایید. سایر فیلترهای جلوه‌ها و افکت‌های ویژه نیز شامل فیلتر مادون سرخ، مولتی ویژن، نقطه مرکزی و فیلترهای روز برای شب هستند.

مناسب برای: تمامی انواع عکاسی

فیلتر لنز ممکن است کوچک باشد اما نقش بزرگی در ارتقای کیفیت تصویر نهایی ایفا می‌کند. اگر می‌خواهید سریعاً و بلافاصله پس از عکسبرداری، نتیجه کار را به صورت دلخواه مشاهده کرده و قصد ندارید زمان خود را صرف ادیت و پردازش تصویر نمایید، این فیلترهای عکاسی بهترین راه‌حل هستند. امیدواریم این راهنمای خرید فیلتر عکاسی برای شما مفید واقع شده باشد.

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

فهرست