آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ
برچسب‌ها

راهنمای جامع خرید سه پایه دوربین

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش 2543

خرید سه پایه عکاسی یکی از مهم‌ترین دغدغه¬های عکاسان حرفه‌ای و افرادی است که تازه به این عرصه قدم گذاشته‌اند. همان‌طور که قطعات یک پازل مکمل یکدیگر هستند؛ دوربین و سه پایه نیز دو گجت جدانشدنی از یکدیگر هستند که عملکردی بی‌همتا را در تثبیت تصویر ارائه می‌کنند. بنابراین راهنمای خرید سه پایه دوربین با معرفی انواع و بخش‌های آن، مقدمات یک انتخاب مناسب برای شما است.

سه ‌پایه¬های عکاسی در عین سادگی در طراحی، کاربردهای متفاوتی را در شرایط مختلف دارند. به‌عنوان مثال نحوه انتخاب سه پایه براساس استفاده در یک مکان، به دو صورت ثابت یا نیاز به حمل است. در نقاط مختلف در شرایطی مانند مسافرت بزرگی لنز دوربین، وزن کلی دوربین به همراه لنز، میزان فضایی که این سه پایه‌ها برای نگهداری نیاز دارند، میزان مقاومت در برابر ضربه و استفاده در مناطق ناهموار از مسائلی هستند که بهتر است مورد توجه قرار بگیرند.

به همین دلیل در مقاله راهنمای خرید سه پایه دوربین، انواع اصلی سه پایههای دوربین به همراه کاربردها، مزایا و معایب آن‌ها موردبررسی قرار خواهد گرفت که موارد زیر را شامل می-شود.

• انواع سه پایه

• سه پایه‌های ساده و مدولار

• انواع سر سه پایه

• بررسی سه پایه از نظر وزن و مقاومت

• انواع سه پایه فیلم‌برداری

• انواع سه پایه عکاسی

• انواع قفل در سه پایه عکاسی

• انواع سه پایه فیلم‌برداری و عکاسی از نظر کاربرد

.

همچنین بخوانید : 5 ترفند برای ثبت عکس حرفه ای با سه پایه

.

سه پایه دوربین رومیزی و چند منظوره Table Top Tripod

.

برای بعضی از افراد، ساده‌ترین و کوچک‌ترین راه‌حل، اغلب بهترین راه‌حل است. همین امر سبب جذابیت سه پایه‌های رومیزی می¬شود. این گجت رومیزی در حقیقت یک گزینه راحت برای عکاسی روزمره است.

این سه پایه‌ها در طیف وسیعی از انواع و اندازه‌های مختلف به‌فروش می‌رسند. این نوع از سه پایه‌ها معمولا به صورت متصل‌شده و جدانشدنی به بازار عرضه می‌شوند. همچنین Table Top Tripodها ارتفاع کمی دارند. این گجت‌ها برای مسافرت، پیاده‌روی‌ها و عکس‌برداری در مناطقی که ممکن‌است که مکانی برای سه پایه‌های ایستاده وجود نداشته‌باشد، ایده‌آل هستند.

افرادی که به این سه پایه عکاسی جهت استفاده در مکان‌ها و حالات مختلف نیاز دارند، می‌توانند از نوع گوریلاپاد بهره بگیرند. پایه‌های انعطاف‌پذیر و سبک این گجت سبب شده است که نه تنها قابلیت استفاده در سطح صاف را داشته‌باشد، بلکه در محل‌های مختلفی مانند نرده‌ها، لوله‌ها و حتی شاخه‌های درختان به‌آسانی نصب و ثابت می شود. به‌طوری که شما در زمین‌های ناهموار نیز یک عکاسی خاطره‌انگیز در منظره‌ای زیبا، دوست‌داشتنی و منحصر‌به‌فرد را تجربه می¬کنید.

.

سه پایه عکاسی سطح مبتدی

.

سه پایه مبتدی

.

بیشتر عکاسان و علاقه‌مندان نیاز به سه پایه‌ای دارند که قدبلند، بادوام و نسبتا ارزان و بدون‌نیاز به شخصی‌سازی یا قطعات قابل‌ تعویض باشد. به همین دلیل، تولیدکنندگانی مانند Sunpak کیت‌های سه پایه‌ای با اندازه کامل را تولید می‌کنند که متناسب با نیازهای اساسی عکاسان آماتور طراحی شده‌است. بسیاری از این کیت‌ها برای تنظیم سریع و دقیق از ایجاد شیب در پایه‌های خود بهره می‌برند که در اکثر موارد عکاسی قابل‌استفاده هستند.

راهنمای خرید سه پایه دوربین مدولار

برای افراد علاقه‌مند به عکاسی پیشرفته و حرفه‌ای، محبوب‌ترین گجت یک سیستم سه پایه مدولار یا قابل‌ مونتاژ است که از پایه‌های بادوام و چند منظوره تشکیل می¬شود. در ادامه ما برخی از گزینه‌های مختلف را در بخش راهنمای خرید سه پایه دوربین، جهت تهیه یک کیت سه پایه پیشرفته و قابل‌ مونتاژ بررسی خواهیم ‌کرد.

انواع هد یا سر سه پایه

.

هدپن‌های سه‌طرفه یا Pan-Tilt

.

هد سه پایه پن-تیلت

.

بیشتر افراد زمانی که در رابطه با بازدهی و عملکرد یک سه پایه فکر می‌کنند، مواردی همچون حرکت، نوع کنترل و برند تجاری را در یک سر سه پایه سه‌جهته موردتوجه قرار می‌دهند. این گجت به دلیل عملکرد ساده و حرکات نسبتا دقیق آن بین مبتدیان محبوب واقع شده است.

این هدپن از سه بازوی جداگانه تشکیل می¬شود که شیب عمودی و افقی را تا ۳۶۰ درجه کنترل می‌کنند. جهت تغییر زاویه کافی‌ا‌ست که بازوهای آن را به سمت زاویه مورد نظر بچرخانید و سپس آن را به عقب بکشید که دوربین در جای خود قفل شود. سر سه پایه¬ سه‌طرفه معمولا در سه پایه فیلمبرداری و جهت تصویربرداری از مناظر، پرتره‌ها یا محصولات استفاده می‌شود. اگرچه تقریبا در تمام موارد عکاسی نیز قابل استفاده هستند.

.

هدبال‌ها یا Ball Head

.

بال هد سه پایه

.

هدبال‌ها امروزه مدرن‌ترین و محبوب‌ترین نوع هدها در سه پایه‌های دوربین هستند که بخشی از این محبوبیت به دلیل اندازه کوچک آن در مقایسه با هدپن‌های سه‌طرفه، ظرفیت وزنی بالا و سهولت در تغییر زاویه است. برخلاف هد‌های سه‌طرفه، هدبال‌ها از دوربین جهت تغییر زاویه استفاده می‌کنند و همین امر سبب‌ شده است که اندازه و وزن بسیار کم¬تری نسبت به هدپن سه‌طرفه داشته‌باشد.

در هدبال‌ها با استفاده از یک دکمه کنترل، دوربین به¬راحتی در هر موقعیتی قرار می‌گیرد. همچنین هدبال‌ها از کنترل دوگانه یا سه‌گانه برخوردار هستند که به عکاس اجازه می‌دهد که حرکات آن را کنترل کند. مدل‌های کنترل سه‌گانه، اغلب یک دستگیره سوم دارند که توسط آن پنل، به‌صورت جدا از قفل اولیه هدبال تا ۳۶۰ درجه کنترل می‌شود.

با توجه به اندازه و سرعت زیاد این نوع از سه پایه‌ها، معمولا برای عکاسی در ورزش‌ها، فعالیت‌ها، حیات‌وحش و مسافرت استفاده می¬شوند. اگرچه مانند هدپن سه‌طرفه، تقریبا برای تمامی موارد عکاسی کاربرد دارد، اما به دلیل چرخش در همه جهات برای عکاسی از سوژه‌های متحرک بیشتر توصیه می‌شود.

هدهای گیمبال یا Gimbal Head در راهنمای خرید سه پایه دوربین

هدهای گیمبال به دلیل توانایی در پشتیبانی از لنزهای بزرگ جهت عکاسی پیشرفته در زمینه‌های ورزشی و حیات‌وحش یک ضرورت محسوب می‌شوند. این نوع از سر سه پایه به کاربر اجازه می‌دهد که یک شی متحرک را به صورت عمودی و افقی ردیابی کند. ضمن اینکه آخرین موقعیت خود را در هر شرایطی حفظ می‌کند.

Gimbal Headها معمولا بزرگ¬ترین و سنگین‌ترین نوع از سر سه پایه‌ها هستند، اما به دلیل کاربردهای فوق‌العاده مورداستقبال قرار می‌گیرند. همچنین قابل ‌ذکر است که بیشتر هدهای گیمبال با صفحه نصب فروخته نمی‌شوند؛ به همین جهت باید یک صفحه متناسب با لنز مورداستفاده، برای آن انتخاب و خریداری شود.

.

هدهای هیدرولیکی یا Fluid Head

.

با وجود دوربینهایی که عملکردهای پیشرفته ویدیویی انجام می‌دهند، بسیاری از عکاسان شروع به استفاده از قطعات ویدیویی در کیت‌های سه پایه خود کرده‌اند که مهم¬ترین آن‌ها هد هیدرولیکی است. به عبارت ساده هدهای هیدرولیکی در سه پایه فیلمبرداری مورداستفاده قرار می‌گیرند. جهت کاهش مقاومت هنگام ضبط فیلم طراحی شده‌است و کارتریج هیدرولیکی آن باعث کاهش لرزش‌ها و تکان‌های ناخواسته می‌شود.

هدهای هیدرولیکی معمولا دارای یک معیار حداکثر ظرفیت وزن هستند که هرگز نباید از آن عبور کرد. حفظ وزن در بازه ذکر شده، برای عملکرد خوب هدهای هیدرولیکی ضروری است و بیشتر از حد تعیین‌ شده ممکن ‌است که باعث ناکارآمدی آن شود.

انواع سه پایه در سه پایه عکاسی

.

راهنمای خرید سه پایه دوربین به صورت اصولی

.

انتخاب کیت‌های عکاسی برای کاربران مبتدی و حرفه‌ای یک امر نسبتا ساده است که بر اساس سه مورد زیر انجام می‌شود:

• وزن سه پایه

• ظرفیت تحمل حداکثر وزن

• قیمت

گجت‌های غالبا سنگین‌تر، ارزان‌تر و از بعضی جهات بادوام‌تر هستند. در این مورد آلومینیوم معمولا بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد. اگرچه گاهی اوقات وزن این کیت‌ها نمی‌تواند با استفاده کم و تنها برای مسافرت مشهود و حائز اهمیت باشد؛ اما سه پایه‌های آلومینیومی با افزایش مقاومت در برابر اتفاقاتی که در استفاده روزمره از آن اتفاق می‌افتد؛ می‌تواند بسیار پرکاربرد و انتخابی مناسب باشد.

پایه‌های آلومینیومی این سه پایه‌ها، تحت تاثیر عوامل محیطی قرار می‌گیرند؛ یعنی در آفتاب گرم‌شده و در سرما خنک می‌شوند. همچنین اگر پس از قرار‌گیری در معرض آبی که تازه یا شور باشد؛ تمیز نشوند؛ زنگ می‌زنند. در راهنمای خرید سه پایه دوربین به خریداران توصیه می‌شود که اگر به دنبال سه پایه‌هایی با وزن کم¬تر هستند و صرف هزینه بیشتر برای آن¬ها مقدور است؛ سه پایه‌هایی از جنس فیبر کربن را انتخاب کنند.

پایه‌های از جنس فیبر کربن در مقایسه با همتایان آلومینیومی خود سبک‌تر هستند. همچنین از ویژگی¬هایی همچون لرزش کم¬تر، مقاومت در برابر دما و عدم حساسیت اجزا به زنگ¬زدگی برخوردار است. البته فیبر کربن در همه جوانب عالی نیست؛ چرا که در مقابل ضربات ضعیف عمل کرده و شکننده است. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب این پایه‌ها باید در حمل و نقل آن‌ها احتیاط بیشتری کرد.

.

انواع قفل سه پایه در راهنمای خرید سه پایه دوربین

.

تقریبا همه تولیدکنندگان عمده در گجت‌های عکاسی انواع مختلفی از سه پایه عکاسی را بر اساس کاربردهای متفاوت ارائه می‌دهند. بر اساس بررسی‌های انجام شده؛ در این محصولات از دو نوع قفل برای پایه‌های آلومینیومی و فیبر کربن استفاده می‌شود که شامل قفل ضربه‌ای و قفل پیچی هستند. جهت راهنمای خرید سه پایه دوربین در این مقاله نگاهی کوتاه به جوانب مثبت و منفی هر دو نوع آن‌ها خواهیم‌داشت.

.

قفل ضربه‌ای یا Flip

.

قفل ضربه‌ای به دلیل سهولت در استفاده و زمان تنظیم سریع، معمولا توسط عکاسان مبتدی و آماتور انتخاب می‌شود. کاربر با استفاده از مکانیسم ساده‌ای، قفل را با فشار ضربه‌ای کوچک باز می‌کند که بتواند پایه‌ها را باز کرده و پس از تنظیم مجددا قفل کند. به طوری که سه پایه عکاسی در محل تنظیم شده جابه‌جا نشود.

اگرچه قفل‌های مدرن معمولا قابل‌تنظیم و ثابت هستند؛ اما تقریبا همه قفل‌های نوع ضربه‌ای گاهی به تنظیم مجدد نیاز دارند. همچنین در مقابل رطوبت و ضربه مقاوم نبوده و آسیب‌پذیر هستند.

.

قفل پیچی یا twist

.

نوع حرفه‌ای‌تر قفل در سه پایه‌های دوربین، قفل‌های پیچی هستند. با وجود مزایای قابل‌توجه این قفل‌ها، کار با آن‌ها کمی سخت‌تر است. البته با کمی تمرین استفاده از آن‌ها راحت‌تر خواهد‌شد. نکته اصلی استفاده از قفل پیچی مکانیسم یک چهارم چرخش در آن‌ها است.

همین میزان از چرخش در قفل اجازه می‌دهد که حداکثر قدرت را جهت ثبات سه پایه پس از تنظیم حفظ کند و به تنظیم مجدد نیازی نداشته باشد. قفل‌های پیچی را به¬راحتی می‌توان درزگیری کرد که از رسیدن هرگونه ضربه و رطوبت به اتصالات داخلی سه پایه جلوگیری شود.

همچنین قفل‌های پیچشی پس از استفاده در محیط‌های نامساعد مانند شن، خاک یا گل به¬راحتی جداشده و تمیز می‌شوند. بنابراین بر اساس توصیه راهنمای خرید سه پایه دوربین، قفل‌های پیچی گزینه مناسبی در انتخاب سه پایه عکاسی هستند.

.

راهنمای خرید سه پایه دوربین برای عکاسان مبتدی یا Enthusiast Kit

.

پس از بررسی مولفه‌های سه پایههای پیشرفته، به اولین نوع از سه پایه‌های مونتاژشده پیشرفته، یعنی کیت مناسب عکاسان مبتدی یا افراد علاقه مند به عکاسی خواهیم‌‌پرداخت.

بسیاری از عکاسان آماتور علاقه مند به سه پایه‌های پیشرفته، احتمالا در گذشته یک سه پایه معمولی داشته اند و به درک کاملی از محدودیت‌های این سه پایه عکاسی ساده رسیده‌اند. این افراد کاملا متوجه شده‌اند که برای بهره‌گیری از سه پایه‌های پیشرفته و حرفه‌ای باید هزینه بیشتری بپردازند که از دوام و قابلیت تنظیم بیشتری در عکاسی برخوردار شوند.

سه پایه‌های مناسب عکاسان مبتدی جهت این منظور طراحی شده‌اند و به عکاسان این امکان را می‌دهند که یک کیت از پیش ساخته‌شده را که شامل یک سر سه پایه و پایه هستند را در کنار یکدیگر خریداری کنند. این کیت‌های عکاسی به دلیل مدولار ‌بودن آن‌ها، امکان ارتقا و جابه¬جایی در بخش‌های مختلف را دارند. دقت کنید که در زمان خرید پایه‌ها نوع قفل متصل به آن‌ها را نیز انتخاب کنید. به‌طوری که سه پایه عکاسی خریداری‌شده از همه جهات نیاز شما را برطرف کند.

نمونه‌ای از این سه پایه‌ها Manfrotto 294 است که مجموعه‌ای از وزن متوسط را با پایه‌های آلومینیومی محکم ارائه می‌دهد. این نوع از کیت‌های عکاسی را می‌توان با یک هدبال با قابلیت جابه¬جایی خریداری کرد.

.

راهنمای خرید سه پایه دوربین مسافرتی یا Travel Kit

.

در دنیای امروز سه پایههای مسافرتی به یکی از لوازم جانبی اصلی در عکاسی تبدیل شده‌اند و محبوبیت روزافزونی دارند. تقریبا تمام تولیدکننده‌ها، طیف گسترده‌ای از کیت‌های مسافرتی را ارائه می‌دهند که شامل مجموعه‌ای از پایه‌های معکوس است. به طوری که جهت جمع‌شدن در اطراف با یک سر سه پایه کوچک طراحی شده‌اند. این کیت‌ها به گونه‌ای هستند که به عنوان کوچک‌ترین و سبک‌ترین نوع از سه پایه‌های دوربین شناخته می‌شوند.

نتیجه‌گیری

با استفاده از اطلاعاتی که در این مقاله تحت عنوان راهنمای خرید سه پایه دوربین مطالعه کردید؛ اکنون می‌توانید در صورت نیاز مجموعه موردنظر خود را انتخاب کرده و مونتاژ کنید. البته مارک‌های زیادی جهت انتخاب وجود دارد که چندین طرح مختلف در هر یک جهت بررسی ارائه شده است. اما به طور کلی دانستید که موارد همچون وزن، مقاومت در مقابل ضربه،آب و هوای مناطق، میزان ظرفیت وزن، نوع قفل مورد نظر را در خرید این وسیله باید در نظر داشته‌باشید.

منبع: BHPhotoVideo

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

فهرست