آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ
برچسب‌ها

راهنمای خرید انواع لنز دوربین دیجیتال

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش 1863

با پیشرفت علم و تکنولوژی دوربین‌های دیجیتال وارد بازار شده و جایگزین دوربینهای قدیمی شد. این دوربین‌ها روز به روز پیشرفت کردند و شرکتهای سازنده ویژگی‌ها و امکانات زیادی را ارائه دادند. یکی از این دوربین‌ها که مختص افراد علاقمند به عکاسی است، دوربین‌های  DSLRاست. این سیستم، مناسب افرادی که عکاسی را به عنوان یک سرگرمی جدی یا بخشی ازحرفه خود دنبال می‌کنند. شاید از خود بپرسید بهترین لنز دوربین برای کار من چیست؟ برای پاسخگویی به این سوال با ما همراه شوید.در ابتدا به توصیف ویژگی‌های این دوربین پرداخته، سپس با توصیف ویژگی‌های لنزها، به شما در خرید انواع لنز دوربین دیجیتال کمک می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ویژگی دوربین‌های DSLR

ساختار یک دوربین DSLR (دیجیتال تک لنزی انعکاسی) از بدنه و یک لنز قابل تعویض تشکیل شده است. آینه‌ای داخل آن وجود دارد که در زمان گرفتن عکس می‌توانید از داخل لنز دوربین، تصویر موردنظر را ببینید. این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد قبل از گرفتن عکس بدانید که تصویر شما به چه شکل خواهد شد.

دوربین‌هایDSLR، سنسورهای بزرگی دارند که باعث می‌شود هنگامی که در نور کم عکاسی می‌کنید، عملکرد دوربین بهتر شود. دوربین‌های DSLR، لنزهای گوناگونی با کیفیت بالا دارند که می‌توانید نسبت به نوع کار خود آن‌ها را تهیه کنید و عکسهای خلاقانه‌ای با آن بگیرید. ویژگی خوب این دوربین، لنز قابل تعویض آن است. شما می‌توانید انواعی از لنزها را متناسب با نوع استفاده خود خریداری کرده و روی دوربین خود نصب کنید.

اگر یک دوربین DSLR دارید، ممکن است به فکر خرید لنز دوم بیوفتید. انواع بسیاری از لنزها وجود دارد. در خرید انواع لنز دوربین دیجیتال، مواردی را باید مدنظر داشته باشید که با خواندن مقاله پی به آن‌ها می‌برید.

 

لنزها چگونه نام‌گذاری شده‌اند؟

.

نحوه نامگذاری لنزها

.

اگر به وب‌سایت‌های فروش دوربین نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید، انواع زیادی از لنزها با اسامی شامل لیست طولانی از اعداد و حروف، وجود دارد که برای یک تازه‌وارد، گیج کننده به نظر می‌رسد. خبر خوب این است که هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال، می‌توانید از آن‌ها چشم‌پوشی کنید و فقط روی پارامترهای زیر تمرکز کنید تا بهترین لنز دوربین را انتخاب کنید که کارایی لازم را برای حرفه شما داشته باشد.

1. فاصله کانونی: زاویه دید لنز را مشخص می‌کند.

2. دیافراگم: میزان نور ورودی به لنز دوربین ر مشخص می‌کند.

3. تثبیت کننده تصویر: برخی لنزها واحدهای تثبیت کننده نوری دارندکه اثرات تار شدن لرزش دست را خنثی می‌کند.

4. قالب سنسور: اندازه سنسور را که لنزها برای کار با آن طراحی شده‌اند را بیان می‌کنند.

5.لنز مانت: تعیین می‌کند که آیا لنز به طور فیزیکی با دوربین شما سازگاری دارد یا خیر.

همچنین بخوانید: مقایسه لنز های دوربین سونی Sony FE 24-105 و Sony FE 24-70

 

فاصله کانونی

.

مفهوم فاصله کانونی در لنزهای عکاسی

یکی از مهمترین ویژگی‌های هر دوربین، فاصله کانونی است. در واقع، اولین عددی که برای توصیف لنز استفاده می‌شود، فاصله کانونی است. این مقدار بر روی لنز با یک یا دو عدد مشخص می‌شود. گاه به تنهایی و یا در کنار اندازه سنسور دوربین آورده می‌شود.

.

نوع لنز

فول فریم 35میلیمتر

  APS-C / DXسنسور

چهار سوم

 زاویه فوق باز

24میلیمتر- عریض

16 میلیمتر- عریض

12 میلیمتر- عریض

زاویه باز

28 میلیمتر

18 میلیمتر

14 میلیمتر

استاندارد

50 میلیمتر

30 میلیمتر

25 میلیمتر

تله فوتو

80 میلیمتر- طویل

55 میلیمتر- طویل

42 میلیمتر- طویل

.

فاصله کانونی، زاویه‌ای را که لنز دوربین می‌تواند پوشش دهد را بیان می‌کند. اعداد کوچک، زاویه وسیعتری را نشان می‌دهد. لنزهای زوم، فاصله کانونی متغیری دارند و با استفاده از دو عدد نام‌گذاری می‌شوند که خروج از محدوده را نشان می‌دهد به عنوان مثال ۱۸-۵۵ میلی‌متر برای لنزهای بزرگنمایی کیت معمولی.

لنزهای با فاصله کانونی ثابت و بدون بزرگنمایی، فقط با یک شماره نشان داده می‌شوند مانند50mm این دوربین‌ها به «primes» یا مبتدی مشهور هستند. جدول زیر فاصله کانونی لنزهای مختلف را بیان می‌کند.

 .

دیافراگم

.

مقادیر مختلف گشودگی دیافراگم لنزها

گشودگی دیافراگم یک لنز، دومین پارامتر اصلی است که در مشخصات آن به کار رفته است و هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال باید به آن توجه کنید. اپرچر، سوراخی است که داخل لنز قرار دارد و توسط تیغه‌های دیافراگم باز و بسته می‌شود و میزان نوری را مشخص می‌کند که لنز دوربین جمع آوری می‌کند. اپرچر تاثیرات زیادی بر روشنایی عکس‌ها می‌گذارد. با بزرگ یا کوچک شدن روزنه اپرچر، نور ورودی به سنسور کم و زیاد می‌شود.

دیافراگم مانند عنبیه چشم و اپرچر مانند مردمک چشم عمل می‌کند. البته در ایران واژه دیافراگم، به جای اپرچر به کار برده می‌شود.

اگر دیافراگم بزرگ باشد، پس زمینه تار می‌شود. در بسیاری از عکس‌های پرتره یا عکس‌هایی که می‌خواهید پس زمینه تار باشد، اپرچر بزرگ گرفته می‌شود. این مدل عکس‌ها خلاقانه‌تر هستند. اپرچر کوچک، پس زمینه را واضح‌تر میگیرد این مورد در عکسهای طبیعت و عکسهای معماری و سازه کاربرد دارد.

دیافراگم به چندین روش مختلف بیان می‌شود، با F4 ، f / 4،  1: 4 همه به معنی یک چیز هستند. ضریب کمتر به این معنی است که لنز، دیافراگم بزرگتری دارد، بنابراین نور بیشتری را جمع‌آوری می‌کند. به عنوان مثال یک لنز F۲.۸، دو برابر نور F۴ جمع می‌کند.

لنزهایی با دیافراگم بسیار گشوده، به شما امکان می‌دهند در نور کم عکس بگیرید. به عنوان مثال بدون استفاده از فلاش در داخل خانه عکس بگیرید. دیافراگم بزرگتر همچنین باعث کاهش عمق میدان می‌شود. عمق میدان یعنی مقدار معینی از زاویه دید لنز که تصاویر در آن واضح است. این یک جنبه مهم از عکاسی خلاق است.

برای مثال دیافراگم مقدار F۲.۸ عمق کمتری از میدان را به وجود می‌آورد و امکان جداسازی یک عنصر در یک تصویر را فراهم می‌کند.

در خرید انواع لنز دوربین دیجیتال این نسبت کلی را به خاطر بسپارید تا بهترین لنز دوربین متناسب با کار تان را تهیه کنید:

ضریب F کوچکتر، روزنه دیافراگم بزرگتر، ورود نور بیشتر و عمق میدان کمتر است.

ضریب F بزرگتر، روزنه دیافراگم کوچکتر، ورود نور کمتر، عمق میدان بیشتر است.

همچنین بخوانید:نقد و بررسی لنز سونی 50mm f1.8

.

لرزگشیر تصویر

.

لرزشگیر تصویر در راهنمای خرید لنز

استفاده از لرزشگیر یا تثبیت کننده تصویر، در طی چند سال گذشته در بین سیستم‌های دوربین رواج یافته است. سیستم‌های تثبیت کننده تصویر، میزان تاری ناشی از لرزش دوربین را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند حتی در نور کم و یا با فاصله کانونی طولانی عکس‌های با وضوح بالا گرفته شود.

روش کار بدین‌صورت است که اگر دوربین لرزش جزئی داشته باشد، المانی در لنز وجو دارد که با لرزش خود در خلاف جهت، آن را خنثی شود. برخی دوربین‌ها یا گوشی‌های هوشمند، لرزشگیر مجازی دارند. در این سیستم‌ها لنز حرکت فیزیکی ندارد بلکه دوربین، با به کارگیری الگوریتم‌های خاص، لرزش را از بین می‌برد. کارایی این روش به خوبی لرزشگیر فیزیکی نیست. در هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال، حتم به وجود لرزشگیر فیزیکی یا مجازی دقت کنید تا بهترین لنز دوربین متناسب با کارتان را انتخاب کنید.

کمپانی‌های سازنده دوربین، این سیستم را به روش‌های مختلفی پیاده‌سازی می‌کنند. پنتاکس و المپوس آن را درون بدنه دوربین قرار می‌دهند، در حالی که کانن، فوجی فیلم، نیکون، پاناسونیک و سامسونگ از سیستم‌های ساخته شده در لنز استفاده می‌کنند. سونی برای دوربین‌های آلفا SLT خود از «Super Steady Shot» در بدنه استفاده می‌کند، اما برای دوربین‌های سیستم Nex از «Optical Steady Shot» در لنز استفاده می‌کند. تثبیت‌کننده تصویر، به ویژه در لنزهای تله فوتو بسیار مفید است، بنابراین هنگام مقایسه این گزینه‌ها را باید در نظر داشته باشید.

تولیدکنندگان مختلف، با نام‌های مختلف این سیستم را بر روی دوربین‌های خود پیاده‌سازی می‌کنند که هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال به این اسامی دقت کنید:

کانن: تثبیت کننده تصویر (IS)

فوجی فیلم، پاناسونیک و سامسونگ: تثبیت کننده نوری تصویر (OIS)

نیکون: کاهش لرزش (VR)

سونی: سیستم NEX شات نوری ثابت (OSS)

سیگما: تثبیت نوری (OS)

تامرون: کنترل لرزش (VC)

.

قالب سنسور (Format Coverage)

.

سنسور برای یک دوربین دیجیتال حکم قلب را دارد. قطعه‌ای است که نور را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل می‌کند. سنسور، تصویر را به صورت دیجیتال ذخیره می‌کند. نورهای ورودی به دوربین، بر روی سطح سنسور اثر گذاشته و تصویر ثبت می‌گردد. نقش سنسور مانند همان نوار فیلمی است که در دوربین‌های قدیمی قرار داده می‌شد.

اکثر دوربین‌های SLR ارزان‌قیمت و دوربین‌های بدون آینه، از سنسورهای APS-C استفاده می‌کنند که اندازه آن‌ها تقریباً ۲۴ میلی‌متر در ۱۶ میلی‌متر یا کمتر است (نیکون این دوربین‌ها را «فرمت DX» می‌نامد).

دوربین‌های کانن ونیکون و سونی، سنسورهایی با کیفیت بالا که فریم کامل (فول فریم) است تولید می‌کنند که اندازه آن۲۴ در ۳۶ میلیمتر است.

پاناسونیک و المپوس دوربین‌هایی که لنز قابل‌تعویض دارند از سنسورهای کوچکتر از چهار سوم استفاده میکند.

تولیدکنندگان دوربین، نام‌های زیر را بر روی فرمت سنسور لنزهای SLR قرار داده‌اند که خوب است هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال به آن‌ها توجه کنید:

 

    Canon - EF-S

    Nikon - DX

    Pentax - DA

    Sony - DT

    Sigma - DC

    Tamron - Di II

    Tokina - DX

همچنین سیگما و تامرون برای دوربین‌های بدون آینه - به ترتیب «DN» و «Di III» را تعیین می‌کنند.

.

مانت لنز

.

انواع مانت لنز در راهنمای خرید لنز

.

هر سازنده دوربین، از لنزهای اختصاصی خود استفاده می‌کند که لنزهای مختلف با مارک‌های دیگر به آن نمی‌خورد و در صورت استفاده به دوربین و لنز آسیب می‌رسد. شما نمی‌توانید لنز کانن را روی بدنه نیکون قرار دهید. این چیزی است که هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال باید به آن توجه کنید.

البته چند مورد استثنا وجود دارد: المپوس و پاناسونیک هر دو از مانت چهار سوم برای DSLRها استفاده می‌کنند و چهار سوم میکرو، برای لنزهای قابل تعویض بدون آینه (ILCs) نصب می‌شود.

تعدادی از سازندگان دیگر مانند سیگما، تامرون، توکینا، لنزهایی تهیه می‌کنند تا با لنز چندین مارک مختلف دوربین سازگار باشند.

در جدول زیر، لنز مانت‌های را می‌بینید. در هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال به المان‌های زیر دقت کنید.

.

شرکت سازنده

SLR

ILC

توضیحات

کانن

EF,
EF-S

EF-M

لنزهای EF-S برای APS-C DSLR طراحی شده اند و در دوربین هایی با سنسورهای بزرگتر قابل استفاده نیستند. با این حال تمام لنزهای EF را می توان در APS-C DSLR استفاده کرد.
تمام لنزهای EF و EF-S را می توان در EOS M از طریق آداپتور خود کانن نیز استفاده کرد که عملکرد فوکوس اتوماتیک و تثبیت کننده تصویر را حفظ می کند.

 

فوجی فیلم

F

XF

SLR های طولانی مدت فوجی فیلیم از Mount Nikon F استفاده کردند. دوربین های بدون آینه سیستم X آن از مانتوی کاملاً متفاوت XF استفاده می کنند

نیکون

F

1

DSLR های سطح ورودی نیکون با بسیاری از لنزهای قدیمی که دارای موتور داخلی داخلی AF نیستند ، فوکوس نخواهند کرد.
نیکون یک آداپتور را برای قرار دادن لنزهای F-mount در دوربین های بدون آینه 1 System خود ساخته است ، اما باز هم فقط لنزهای با موتورهای داخلی فوکوس می کن

الیمپیوس/ پاناسونیک

چهار سوم

چهار سوم میکرو

لنزهای چهار سوم  SLR از طریق آداپتور می توانند در دوربین هایچهار سوم میکروتعبیه شوند ، اما فوکوس اتوماتیک ممکن است به هیچ وجه عملکرد خوبی نداشته باشد.

 

پنتاکس

KAF

Q

برخی از آخرین لنزهای پنتاکس با موتورهای فوکوس اتوماتیک داخلی فوکوس را روی بدنه های قدیمی DSLR که فاقد مخاطب برای تأمین انرژی موتور AF هستند.

 

سامسونگ

KAF

NX

لنزهای Pentax K-mount DSLR را می توان در دوربین های NX از طریق آداپتور استفاده کرد.

 

سیگما

SA

-

سیگما فقط لنزهای متناسب با دوربین های سری SA خود ساخته است

 

سونی

Alpha (A)

E

لنزهای آلفا را می توان از طریق آداپتور در دوربینهای NEX E  نصب کرد. فوکوس خودکار به نوع لنز و آداپتور مورد استفاده بستگی دارد. با آداپتور اورجینال LA-EA1 فقط لنزهایی با موتورهای فوکوس داخلی SAM و SSD کار خواهند کرد ، در حالی که تمام لنزها بر روی LA-EA2  فوکوس اتوماتیک دارند.

 

 

لنزهای زوم یا پرایم؟

در طی چند سال گذشته، لنزهای زوم رواج بسیار یافته‌اند و تقریبا در تمام دوربین‌ها وجود دارد. در نگاه اول، خرید لنزهایی که فقط به یک زاویه دید محدود می‌شوند، ممکن است بی‌معنی به نظر برسد. اما لنزهای پرایم هنوز مزایای بسیاری دارند که در هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال باید به این ویژگی‌ها دقت شود. در مقایسه با لنزهای زوم، آن‌ها تمایل به کوچکتر و سبک‌تر بودن دارند، حداکثر دیافراگم سریعتر دارند و تصاویر واضح‌تری ارائه می‌دهند. این عوامل آن‌ها را برای اهداف خاص بسیار مفید می‌کند، برای مثال تیراندازی با نور کم در جایی که عکاسی با دیافراگم بسیار بزرگ، مزیت محسوب می‌شود.

برخی از انواع محبوب لنزها

هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال، به خاطر داشته باشید که تنوع لنزها در بازار زیاد است و شما باید نسبت به کار خود آن را انتخاب کنید. در زیر نام برخی از محبوب‌ترین لنزها را آورده‌ایم

بزرگنمایی استاندارد

یک لنز زوم استاندارد، یک لنز همه منظوره است که طیف وسیعی از فاصله کانونی تا تله فوتو را در بر می‌گیرد. بارزترین نمونه آن لنزهای کیت است که روی دوربین است. (به طور کلی یک A3-C ۱۸-۵۵ میلی متر برای( APS-C، اما این لنز می‌تواند با دیافراگم دوبرابر (حداکثر دیافراگم F۲.۸.) دامنه بیشتر و کیفیت نوری بهتر، ارتقا داده شود. هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال به نوع نیاز خود دقت کنید.

بزرگنمایی تله

اغلب لنزهای دومی که عکاسان خریداری می‌کنند، این لنز است. لنز بزرگنمایی تله، اجازه می‌دهد تا کاملا به موضوع خود نزدیک شوید و به همین دلیل برای عکاسی از مواردی مانند ورزش، حیوانات وحشی یا کودکانی که در حال بازی هستند، مفید است. اگر در یکی از این موارد، عکاسی می‌کنید، درهنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال این لنز را مدنظر قرار دهید.

بزرگنمایی سوپر زوم (Superzoom)

سوپر زوم‌ها همه ویژگی‌ها را شامل می‌شوند از طیف کاملی از فاصله کانونی تا زاویه وسیع و تله فوتو‌های وسیع را در برمی‌گیرد. همه اینها در یک پکیج گنجانده شده‌اند. این لنزها برای مسافرت بسیار عالی هستند. کیفیت تصویر فنی معمولاً به اندازه دو لنز جداگانه مناسب نیست، اما کارهای زیادی را به صورت عالی انجام می‌دهند. اگر اهل مسافرت هستید در هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال، این لنز را در نظر داشته باشید.

لنزهای بزرگنمایی گسترده (Wideangle Zoom)

این لنزها، زاویه دید را فراتر از اندازه گرفته شده با زوم کیت، گسترش می‌دهد و به شما امکان می‌دهد تا مکان‌های دیدنی گسترده‌ای را در عکس‌های خود بدست آورید؛ بنابراین یک انتخاب محبوب برای عکاسی مناظر، معماری و عکس‌های داخلی است.

لنزهای ماکرو

لنزهای ماکرو به لنزهایی گفته می‌شود که توانایی فوکوس بسیار نزدیک را دارد که به عکاس این اجازه را می‌دهد که از اشیاء کوچک مانند حشرات یا گل‌ها عکس بگیرد. در برخی مارک‌ها واژه ماکرو برای توصیف توانایی فوکوس نزدیکتر از معمول، به کار می‌رود. بهترین لنز دوربین برای عکاسی از سوژه‌های کوچک، لنز ماکرو است.

لنزهای ماکروی واقعی، تمایل به داشتن فاصله کانونی ثابتی دارند. هرچه فاصله کانونی طولانی‌تر باشد، می‌توانید از سوژه خود فاصله بگیرید. شرکت نیکون این لنزها را میکرو می‌نامد.

لنز سریع Prime

لنزهای سریع پرایم، در تمام فاصله کانونی، از زاویه دید گسترده تا فوق تله فوتو وجود دارد، اما آنچه بین آن‌ها مشترک است، امکان گرفتن نور زیادی در یک محیط نسبتاً کوچک، با کیفیت نوری بالا است. بدون شک محبوب‌ترین آن‌ها F۱.۸ ۵۰ mm یا نوع گرانتر آن ۵۰ میلیمتری F۱.۴ است. در دوربینی که دارای سنسور APS-C باشد، این امکان را فراهم می‌کند تا از منظر تله فوتو کوتاه استفاده شود، این ویژگی برای عکس گرفتن از دوستان و خانواده با استفاده از نور طبیعی، بسیار ایده‌آل است. در هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال، موارد بالا را در نظر داشته باشید.

لنزهای پنکیک

کلمه «pancake» برای توصیف لنزهای باریک بکار رفته است که یک دوربین تا حد امکان فشرده وکمجا میکنند. اما همچنین برای SLRها موجود است. پنتاکس و اخیراً کانن این لنزها را تولید کرده‌اند.

سایر ویژگی‌های لنز

چند جنبه دیگر از ساخت و کاربری وجود دارد که ممکن است بخواهید هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال در نظر بگیرید.

فوکوس خودکار

سیستم فوکوس اتوماتیک، یکی از مواردی است که باید هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال در نظر بگیرید. سیستم فوکوس اتوماتیک یک لنز می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد تمرکز آن، به‌خصوص از نظر نویز و سرعت بگذارد. موتور فوکوس را می‌توان در بدنه دوربین یا در لنز قرار داد. موتورهای فوکوس در لنز، در انواع مختلفی با ویژگی‌های مختلف عرضه می‌شوند. در اینجا مروری بر مهمترین انواع آن‌ها ارائه شده است:

Skrew drive

این لنزها دارای موتور داخلی نیستند و در عوض از طریق اتصال مکانیکی از بدنه دوربین هدایت می‌شوند که تمایل به سرعتی زیاد دارند اما نسبتاً پر نویز هستند. بسیاری از لنزهای قدیمی نیکون، پنتاکس و سونی از این رویکرد استفاده می‌کنند، گرچه اکنون هر سه شرکت به سمت موتورهای داخل لنز حرکت می‌کنند. بدنه‌های نیکون در سطح ورودی دارای موتور داخلی نیستند، بنابراین نمی‌توان فوکوس خود را با این نوع لنزها انجام داد. هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال، به این گونه موارد دقت کنید.

Micromotor drives

درایوهای میکروموتور از موتورهای معمولی DC استفاده می‌کنند. این درایوها در لنزهای ارزانتر ساخته شده توسط سازندگان دوربین و در بسیاری از تولید کنندگان دیگر لنز (بخصوص تامرون و توکینا) یافت می‌شوند. عملکرد AF بسیار متغیر است. در بدترین حالت کند و پرنویز، در بهترین حالت منطقی سریع و بی‌نویز هستند. برای خرید بهترین لنز دوربین که متناسب کار شما باشد به این ویژگی‌ها دقت کنید.

Linear Stepper

استپر خطی، در لنزهایی که برای دوربین‌های بدون آینه طراحی شده‌اند، رایج است زیرا می‌توانند فوکوس خودکار سریع و خاموش را هنگام ضبط فیلم، ارائه دهند. کانن با استفاده از این فناوری، چندین لنز SLR ساخته است.

Ultrasonic motors

موتورهای مافوق صوت در لنزهای SLR بسیار محبوب هستند که جذابیت اصلی آن در صدای بسیار کم و نزدیک به سکوت آن‌ها است. این لنزها در دو اصلی آمده؛ نوع ارزان‌تر میکرو از ویژگی‌های مشابه با میکروموتورها برخوردارند، در حالی که گران قیمت بودن نوع حلقه دارای چندین مزیت است به طور کلی، آ سریع، ساکت هستند و امکان دستیابی کامل به خودکار روی فوکوس خودکار را فعال می‌کنند.

هر کمپانی برای موتورهای مافوق صوت خود نام متفاوتی دارد. در هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال به این اسم‌ها دقت کنید.

کانن: موتور اولتراسونیک (USM)

نیکون: موتور موج خاموش (AF-S)

الیمپیوس: درایو موج مافوق صوت (SWD)

پنتاکس: موتور درایو Supersonic (SDM)

سیگما: موتور هیپرسونیک (HSM)

سونی: موتور موج مافوق صوت (SSM)

تامرون: اولتراسونیک درایو خاموش (USD) و پیزو درایو (PZD) - به ترتیب انگشتر و میکرو از نوع

توکینا: ماژول درایو خاموش (SD-M)

 

فوکوس دستی الکترونیکی (مبتنی بر سیم)

بیشتر لنزهای SLR دارای حلقه‌های فوکوس دستی هستند که گروه فوکوس را با استفاده از اتصال مستقیم مکانیکی جابجا می‌کند. در مقابل، بسیاری از دوربین‌های بدون آینه از سیستم «فوکوس توسط سیم» استفاده می‌کنند که از موتور داخلی برای فوکوس دستی استفاده می‌کند.

تغییر بین فوکوس دستی و فوکوس اتوماتیک

در بیشتر دوربین‌ها و لنزها سوئیچی وجود دارد تا بین فوکوس اتوماتیک و فوکوس دستی تغییر کند. چرخاندن حلقه فوکوس در حالت خودکار می‌تواند به موتور یا دنده آسیب برساند. با این وجود برخی از لنزها از مکانیزم کلاچ استفاده می‌کنند که به عکاس اجازه می‌دهد تا در هر زمان و بدون خطر آسیب دیدن، فوکوس را به صورت دستی، تغییر دهد. به طور کلی این ویژگی، محدود به لنزهای نوع اولتراسونیک گرانتر است. اما کمپانی پنتاکس در این مورد متفاوت عمل کرده است، چرا که تقریباً تمام بازه کنونی این ویژگی را دارد (که این شرکت آن را تمرکز دستی «Quick Shift» می‌نامد)

اکثر سیستم‌های دوربین بدون آینه، نیز امکان تغییر بین حالت دستی و اتوماتیک را دارند، اما به جای استفاده از سوئیچ در استوانه لنز، معمولا این گزینه توسط یک تنظیم منو روی دوربین فعال می‌شود. برای خرید بهترین لنز دوربین که متناسب کار شما باشد به این ویژگی‌ها دقت کنید.

لنزهای فوکوس دستی

چند شرکت هنوز هم فوکوس خودکار لنزهای تمرکز دستی با کیفیت بالا تهیه می‌کنند. این لنزها به لنزهای با فاصله کانونی ثابت و استوانه‌های فلزی و نور باکیفیت عالی ثابت هستند. اگر به دنبال این لنزها هستید کارل زایس و ویگتلندر را جستجو کنید. برخی از تولید کنندگان روی فوکوس دستی تمرکز دارند، از جمله لنزهای کانن و نیکون.

کیفیت ساخت و مقاومت لنز در برابر عوامل محیطی و آب و هوایی

به عنوان یک قاعده کلی، هرچه لنز گرانتر باشد، به احتمال قوی باکیفیت‌تر ساخته شده است. لنزهای کیت که روی دوربین‌ها قرار دارند، نسبتاً سبک و پلاستیکی هستند. اگرکمی بیشتر هزینه کنید، می‌توانید لنزهایی با کیفیت‌تر که دوام بیشتری دارند، برخوردار شوید. برخی از لنزها دارای مقاومت در برابر گرد و غبار و آب هستند. این خاصیت آن‌ها را متمایز میکند و در هر محیطی می‌توان آن‌ها را استفاده کرد، بدون اینکه نگران آسیب دیدن آن باشیم. به طور کلی وجود این خاصیت، طیف قیمت بالایی را می‌طلبد. اما کمپانی پنتاکس و الیمپیوس، لنزهای مقاوم شده با قیمت متوسط را ارائه می‌دهند. پنتاکس لنزهای نسخه WR را که در برابر آب و هوا مقاوم هستند، تولید کرده است.

 

کلام آخر

لنزها مهمترین ابزار عکاسان هستند. حتی گاهی مهمتر از خود دوربین درنظر گرفته می‌شود. هنگام انتخاب یک سیستم دوربین، لازم است بدانید که لنزها به اندازه دوربین خوب، در کیفیت تصویر موثرهستند. بهترین لنز دوربین متناسب با کار شما تعریف می‌شود. شما می‌توانید در هنگام خرید انواع لنز دوربین دیجیتال تحقیقات بیشتری انجام دهید تا بهترین لنز دوربین که متناسب با نیاز شما است را خریداری کنید. امیدواریم مواردی که در این مقاله برشمردیم بتواند در خرید بهترین لنز دوربین به شما کمک کند.

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

فهرست