آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ
برچسب‌ها

مقایسه گوپرو هیرو ۸ و هیرو ۷ | ۵ نکته که باید قبل از خرید بدانیم

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش 1563

در نگاه اول به گوپرو هیرو۸ متوجه شباهت بسیار زیاد آن با گوپرو هیرو ۷ می‌شوید؛ اما در حقیقت کمپانی سازنده در نسخه جدید ویژگی‌هایی افزوده و در کنار آن ویژگی‌های قبلی را تا حد قابل قبولی ارتقا داده است. با این وجود گوپرو هیرو ۷ نیز همچنان به‌عنوان یکی از بهترین دوربین‌های اکشن شناخته می‌شود که با قیمتی پایین‌تر در بازار در دسترس است.

خبر مهمی که با معرفی نسل جدید دوربین‌های گوپرو منتشر شد افزودن یک میکروفون خارجی و لامپ LED و صفحه‌نمایش بود اما این مودها تا سال ۲۰۲۰ عرضه نخواهند شد.

اما آیا تغییرات ایجاد شده ارزش خرید آن را نسبت به مدل قبلی برای ما بالا می‌برد؟

با ما همراه باشید تا ویژگی‌های این پرچم‌دار جدید را بررسی کنیم و ببینیم قابلیت‌ها و ویژگی‌های جدید گوپرو Hero 8 Black در مقایسه با نسخه‌ی قبلی، یعنی GoPro Hero 7 Black چقدر تغییر کرده یا ارتقا یافته است.

.

مقایسه گوپرو هیرو ۸ و هیرو۷ در بخش مانت و اتصال

.

گپرو هیرو 8 در برابر گوپرو هیرو 7

.

نسخه‌ی Hero 5 Black اولین نسخه‌ از این سری دوربین‌ها بود که بدون نیاز به قاب یا کاور به‌طور کامل ضدآب بود؛ اما برای اتصال آن به هر چیزی نیاز به یک قاب داشتیم. بالاخره این مشکل در GoPro Hero 8 Black حل شده است؛ به‌این‌ترتیب که در قسمت زیرین این دوربین زبانه‌هایی را مشاهده می‌کنید که با استفاده از آن‌ها و بدون نیاز به قاب اضافی، می‌توانید دوربین را به هر چیزی متصل کنید.

ممکن است این ویژگی به‌تنهایی مزیت خاصی به‌حساب نیاید؛ اما این قابلیت باعث می‌شود بتوانید وقتی دوربین به پایه یا هر چیزی متصل است، بدون نیاز به باز کردن اتصال دوربین به پایه، کارت حافظه یا باتری را خارج کنید.

البته این ویژگی در نسخه‌ی هیرو ۷ بلک نیز وجود داشت؛ چون فریم در نواحی این درگاه برش خورده بود؛ اما مجبور بودیم برای دسترسی به کارت حافظه، پوشش پورت‌ها را برداریم که درنتیجه دیگر دوربین در این حالت ضدآب نبود.

به دلیل طراحی ساده، هیرو ۸ بلک از نسل قبلی ۱۴ درصد سبک‌تر است. هرچند که باید یک تست داخلی کامل هم انجام دهیم. خیالتان راحت باشد که پیچ‌هایی در این اتصالات تعبیه شده‌اند تا در صورت شکسته شدن این قطعه بتوانید زبانه‌ها را تعویض کنید.

.

مقایسه گوپرو هیرو ۸ و هیرو۷ در بخش لرزشگیر

.

یکی از برترین و کارآمدترین ویژگی‌های Hero 7 Black وجود لرزش‌گیر دیجیتالی با نام HyperSmooth بود (و هنوز هم هست!). این ویژگی برای افرادی که می‌خواهند فیلم‌برداری کنند، علی‌الخصوص فیلم‌برداری در شرایط پرتحرک مانند فعالیت‌های ورزشی یا هنگام راه رفتن بسیار مؤثر است.

حالت HyperSmooth در هیرو ۷ بلک وجود داشت؛ اما در شرایطی که ویدئویی با فریم‌ریت بالا ثبت می‌شد، این ویژگی از کار می‌افتاد. عملکرد این قابلیت در مدل قبلی بی‌نقص بود، اما تنها مشکل محدود بودن استفاده از آن فقط در فریم ریت ۶۰fps و فقط در دو رزولوشن ۴K و Full HD بود!

اما اکنون به دلیل باتری پیشرفته‌تر و بهتر در Hero 8 Black می‌توانید ویدئوهایی با رزولوشن ۱۰۸۰ و سرعت ۲۴۰ فریم بر ثانیه در تمام حالت‌های تصویربرداری و با حرکت نرم و روان با استفاده از لرزش‌گیر HyperSmooth ثبت کنید.

درواقع Hero 7 Black در سرعت‌های ۲۴۰ و ۱۲۰ فریم ‌بر‌ ثانیه‌ از لرزشگیر استاندارد استفاده نمی‌کرد. پس اگر از طرفداران ویدئوهای آهسته و اسلوموشن هستید، قطعاً Hero 8 Black گزینه بهتری برایتان است.

یکی دیگر از ویژگی‌های جدید هیرو 8 بلک HyperSmooth Boost است. این ویژگی در شرایط خاص بسیار پرتحرک و چالشی فعال می‌شود. مثلاً زمانی که در حال دوچرخه‌سواری در مسیر سنگ‌فرش هستید و می‌خواهید تصویر کلوزآپ تهیه کنید! در این زمان است که این ویژگی به کمکتان می‌آید و با کراپ کردن سعی می‌کند کمترین لرزش را در تصویر ثبت کند.

پس اگر این ویژگی فقط از یک باتری جدید استفاده کند، آيا می‌توان از باتری‌ نسخه‌های قدیمی در هیرو ۸ بلک استفاده کرد یا نه؟ خوشبختانه جواب مثبت است. چون طراحی باتری هیرو ۸ بلک دقیقه مشابه با استاندارد باتری GoPro AABAT 001 است؛ پس می‌توان از باتری نسل قبلی هم در آن استفاده کرد. (اما در این صورت، ویژگی‌ HyperSmooth از کار خواهد افتاد.)

.

افزایش چشمگیر قابلیت‌های فیلم‌برداری گوپرو هیرو ۸ بلک توسط مودهای جدید

.

صدابرداری اکشن کمرا گوپرو

.

اگر ویژگی برتر Hero 7 Black لرزش‌گیر HyperSmooth بود، ویژگی اصلی نسخه‌ی جدیدتر ارائه‌ی مودهایی است که در کنار هم Hero 8 Black را به دوربینی بسیار کارآمد و حرفه‌ای تبدیل می‌کند. اینکه این مودها در صدر این فهرست قرار ندارند به این دلیل است که متأسفانه گوپرو اعلام کرده است که این مودها تا سال 2020 در دسترس نخواهند بود و تنها در آخرین‌مدل گوپرو سازگار خواهند بود. به همین علت ابعاد آخرین‌مدل گوپرو هیرو ۸ کمی متفاوت خواهد بود.

به‌هرحال با عرضه شدن این مودها برای گوپرو شاهد توانایی‌هایی در این دوربین خواهیم بود که تا به امروز در هیچ‌یک از دوربین‌های اکشن ورزشی مشاهده نشده است.

اولین مود، مدیا مود (Media Mod) نام دارد که شامل میکروفونی ارتقا یافته برای ثبت هرچه ‌بهتر صدا است. ورودی صدای این میکروفون ۳/۵ میلی‌متر و درگاه خروجی‌اش HDMI است. همچنین این میکروفون شامل پورت USB-C و دو گیره نگه‌دارنده برای سایر لوازم جانبی می‌باشد.

دومین مود، مود نمایشگر (Display Mod) است؛ یک نمایشگر دو اینچی که در تنظیم عکس‌برداری به شما کمک می‌کند. این نمایشگر یک باتری 680 میلی‌آمپری به همراه دارد تا نیازی به استفاده نمایشگر از باتری اصلی خود دوربین نباشد.

سومین و آخرین مود هم لایت مود ضدآب (Waterproof Light Mod) نام دارد. این مود ضدآب از لامپی با نوردهی ۲۰۰ لومن تشکیل شده است تا بتوان به کمک آن نوردهی بهتری به سوژه داشت. همچنین این مود با اکثر لوازم جانبی و پایه‌های گوپرو سازگار است و روی آن‌ها سوار می‌شود.

مود‌های مذکور ویژگی‌های بسیار کارآمد و وسوسه کننده‌ای به دوربین اضافه می‌کنند؛ اما باید تا زمان عرضه شدن آن‌ها به بازار صبر کرد.

.

مقایسه گوپرو هیرو ۸ و هیرو۷ در بخش صدابرداری و میکروفن

.

هیرو 8 و هیرو 7

.

در مقایسه گوپرو هیرو ۸ و هیرو ۷ شاهد میکروفونی قوی‌تر در مدل جدید هستیم. درست است ‌که میکروفون داخلی Hero 8 Black با میکروفون مدیا مود هماهنگ نخواهد شد،اما این دوربین از میکروفون داخلی جدیدی با قابلیت کنترل و پایدارکننده‌ی باد استفاده می‌کند. گوپرو نوید افزایش کیفیت صدای چشمگیری را به خریدارانی داده است که از این میکروفون استفاده می‌کنند.

مقایسه‌‌های انجام‌شده با مدل هیرو ۷ بلک هم این موضوع را تأیید می‌کند که میکروفون دوربین جدید گوپرو نویز باد در صدا را بسیار بهتر مدیریت می‌کند. این قابلیت وقتی بیشتر نمود پیدا می‌کند که برای مثال لازم باشد از صحنه‌های ورزشی فیلم‌برداری کنیم و یا نیاز باشد دوربین باید حرکت‌های سریع انجام دهد. در این صورت، صدای ضبط‌شده با میکروفون جدید با حذف نویزهای موجود در محیط و تمرکز روی صدای اصلی، بسیار بهتر از میکروفون‌های عادی خواهد بود.

.

افزایش جزئی کیفیت عکس‌برداری

.

.

علیرغم اینکه شاهد افزایش جزئی کیفیت عکس‌برداری هیرو ۸ بلک در مقایسه با هیرو ۷ بلک هستیم، اما تغییر بزرگ و چشمگیری در این زمینه اتفاق نیفتاده.

با به بازار آمدن گوشی‌های هوشمند با دوربین‌های باکیفیت و ضدآب، کمتر کسی از دوربین عکاسی برای عکاسی استفاده می‌کند. اما همچنان بسیاری از دارندگان دوربین‌های گوپرو هیرو ترجیح می‌دهند تصاویر خود را با دوربین ثبت کنند. چراکه دوربین‌های اکشن گوپرو می‌توانند در شرایط نامساعد کارایی خوبی داشته باشند و همچنین در ادامه‌ی راه هیرو ۷ بلک ، گوپرو تصمیم گرفت دوربین را ارتقا دهد که شامل افزودن قابلیت SuperPhoto 2.0 و LiveBurst می‌شد. البته همیشه عکاسی از ویژگی‌های ثانویه دوربین‌های اکشن بوده و تمرکز اصلی روی بخش فیلم‌برداری است.

در این قسمت، شاهد تغییرات کوچکی در حالت HDR هستیم؛ در‌حالی‌که در حالت LiveBurst، ویژگی مناسبی برای مواقعی است که حرکات پیش‌بینی‌نشده‌ای اتفاق می‌افتد. در این حالت، در ۱/۵ ثانیه قبل و بعد فشردن شاتر تصاویر متوالی ۱۲ مگاپیکسلی با نسبت ۴:۳ یا رزولوشن ۴K ثبت می‌شوند و پس‌ازآن می‌توان بهترین عکس را از میان عکس‌های ثبت شده انتخاب و ذخیره کرد یا به‌صورت کلیپی سه‌ثانیه‌ای به اشتراک گذاشت.

.

مقایسه مشخصات GoPro Hero 8 Black و Hero 7 Black  

.

   ویژگی

گوپرو هیرو ۸ بلک

گوپرو هیرو ۷ بلک

رزولوشن فیلم‌برداری

۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه

۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه

حداکثر بیت ریت ویدیو

۱۰۰ مگابیت بر ثانیه

۷۸ مگابیت بر ثانیه

لرزشگیر تصویر

HyperSmooth 2.0

HyperSmooth

زاویه دید

SuperView, Wide, Linear, Narrow

Superview, Wide, Linear

حالت‌های عکاسی

TimeWarp 2.0, Time Lapse, Night Lapse

TImeWarp, Time Lapse,

اسلوموشن

۸x

۸x

استریم زنده

۱۰۸۰p

۷۲۰p

GPS

دارد

دارد

پردازنده

GP1 Chip

GP1 Chip

ضبط صدا

۳ میکروفون داخلی

۳ میکروفون داخلی

عکاسی

۱۲ مگاپیکسل SuperPhoto ( improved HDR )

۱۲ مگاپیکسل SuperPhoto with HDR

LiveBurst photos

دارد

ندارد

ابعاد

۶۶٫۳ در ۴۸٫۶ در ۲۸٫۴ میلی‌متر

۶۶٫۳ در ۴۴٫۹ در ۳۳ میلی‌متر

وزن

۱۲۶ گرم ( بدون نیاز به فریم مجزا )

۱۴۲ گرم

اتصالات سیمی

USB-C, HDMI ( فقط برای حالت Media Mod )

USB-C, HDMI

اتصالات بی سیم

Wi-Fi, Bluetooth

Wi-Fi, Bluetooth

مودهای گوپرو

دارد

ندارد

باتری

۱۲۲۰ میلی آمپری قابل جدا شدن

۱۲۲۰ میلی آمپری قابل جدا شدن

قیمت

۴۰۰ دلار

۳۲۰ دلار

 

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

فهرست