آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ
برچسب‌ها

گیمبال چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش 1589

در سال‌های گذشته یکی از مهارت‌های اصلی یک فیلم‌بردار حرفه‌ای را می‌توان کنترل دوربین و حرکت دادن آن دانست. اما همانند بسیاری از مهارت‌ها، این مورد نیز با گذشت زمان و ورود گیمبال‌ها به عرصه تجهیزات فیلم‌برداری کم‌کم رنگ باخت. به‌صورت خلاصه گیمبال دوربین ابزاری است که جلوی لرزش ناشی از تکان خوردن دوربین را گرفته و دست کاربر را در حرکت دادن دوربین و لنز و نوع فیلم‌برداری باز می‌گذارد. بدین ترتیب می‌توانید حتی در حال دویدن نیز به‌صورت روان و پایدار به فیلم‌برداری بپردازید.

تفاوت گیمبال‌ها با لرزشگیرهای داخلی دوربین در این است که لرزشگیر داخلی تنها جلوی لرزش و ارتعاتشات زیر را می‌گیرد و اگر در حال حرکت با دوربین روی دستتان باشید و بخواهید آن را تکان دهید،لرزشگیر داخلی کمک چندانی به شما نخواهد کرد. این لرزشگیرها اکثراً دارای ۳ محور بوده که آن‌ها را قادر می‌سازد تا در سه محور، حرکات دوربین را کنترل کنند.

همچنین بخوانید : راهنمای انتخاب بهترین لرزشگیر

.

طریقه عملکرد گیمبال

.

علاوه بر کنترل لرزش دوربین، گیمبال‌ها گاها دارای قابلیت‌هایی هستند که امکان خلق تصاویری خاص و حرفه‌ای را به کاربر می‌دهند. به‌عنوان‌مثال برخی از این محصولات می‌توانند تا دوربین را حول راستای لنز بچرخانند، یا برخی می‌توانند تا با یک روند پایدار، قابلیت پنینگ را در اختیار شما قرار دهند. نکته قابل‌توجه آن که از گیمبال یا لرزشگیر دوربین علاوه بر فیلم‌برداری، می‌توانید در عکاسی نیز بهره ببرید.

.

انواع استابلایزر

.

همچنین بخوانید : راهنمای انتخاب بهترین گیمبال دوربین در سال ۲۰۲۰

گیمبال یا استابلایزر‌ها را به‌صورت کلی می‌توان به گیمبال‌های موبایل و گیمبال دوربین تقسیم‌بندی کرد. خود گیمبال‌های دوربین نیز انواع مختلفی دارند اما کاربرد نهایی همه آن‌ها یکی است، حذف لرزش دوربین و پایدار نگاه‌داشتن آن. گیمبال‌های دوربین در دو نوع کلی تک‌دسته و دودسته تقسیم‌بندی می‌شوند که هرکدام کاربرد و قابلیت‌های خاص خود را دارند.

.

دلایل استفاده از گیمبال دوربین

.

گیمبال دو دسته

.

حذف لرزش

.

همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، اساس استفاده از این محصولات برای فیلم‌برداری با نهایت ثبات و کم‌ترین لرزش است. طراحی‌های خوب این محصولات بخصوص در سال‌های اخیر، موجب شده تا گریپ بسیار خوبی داشته باشند و کاربر را در حین فیلم‌برداری کمتر خسته کنند.

.

امکان حرکت دوربین با آزادی عمل بیشتر

.

گیمبال به کاربر امکان می‌دهد تا برای ثبت یک عکس و یا فیلم‌برداری در یک زاویه خاص و با یک نوع حرکت بخصوص، انرژی کمتری صرف کرده و نیاز به اجرای ست‌آپ‌های پیچیده نداشته باشد. همچنین موتورهای بسیاری از گیمبال‌ها، توانایی حرکت دوربین را در جهت و زاویه دلخواه شما را نیز دارند. با استفاده از این ویژگی و کمی خلاقیت، می‌توانید ویدئوهای بسیار جذابی را با استفاده از گیمبال دوربین ثبت کنید.

.

صرف انرژی کمتر

.

استابلایزرها وزن کمی دارند و همین مورد، یکی از دلایل گسترش استفاده از آن‌ها بوده است. زیرا روش‌های دیگری که برای لرزشگیری دوربین وجود دارد هم به ابزار‌های پیچیده‌تر و گران‌تر نیاز داشته و هم به صرف انرژی بیشتری برای اجرا نیاز دارند.

.

محدودیت‌های استفاده از لرزشگیر دوربین

.

استابلایزرها جدا از ویژگی‌های مثبتی که دارند، از محدودیت‌هایی نیز برخوردارند که پیش از خرید آن‌ها باید از این موارد آگاه باشید.

.

گیمبال‌ها جایگزین ابزارهای پیشرفته نیستند

.

استابلایزرها ابزارهای بسیار کاربردی‌ای هستند، اما نمی‌توانند جایگزین همه ابزارهای حرفه‌ای در صنعت فیلم‌برداری و عکاسی باشند. برای خلق ویدئوهای سینمایی گاها به ابزارهایی مانند اسلایدر، دالی و ... نیاز خواهید داشت که یک گیمبال نمی‌تواند جایگزینی برای آن‌ها باشد.

.

خلاقیت خود را دست کم نگیرید

.

درست است که با استفاده از یک گیمبال می‌توانید تصاویر و ویدئوهای جذابی بگیرید، اما ابزار همیشه مغلوب خلاقیت شما خواهد بود. به‌صورت خلاصه تنها یک ابزار نمی‌تواند همه‌چیز باشد، بلکه خروجی نهایی تنها به توانایی‌های شما بستگی خواهد داشت.

.

حرکت‌های عمودی کماکان وجود خواهند داشت!

.

استابلایز می‌تواند دوربین را در راستای افق چرخانده و یا آن را رول کند(حرکت حول راستای لنز)، اما حرکت‌های عمودی کماکان نیازمند نیروی شما بوده و اگر حرکت و لرزش در این راستا زیاد باشد، در خروجی نهایی شما تاثیر خود را نشان خواهد داد.

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

فهرست