آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ
برچسب‌ها

۵ ترفند برای ثبت عکس‌های شارپ با استفاده از سه پایه

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش 1370

همه ما از چشم‌اندازهای منحصر بفرد اطرافمان حیرت‌زده می‌شویم. هرلحظه که با مناظر زیبای طبیعت روبرو ‌شویم، فوراً دوربین خود را بیرون آورده و شروع به عکس گرفتن می‌کنیم. اگر با خودتان سه پایه دوربین داشته باشید، احتمالاً از آن برای عکاسی در نور کم، یا تهیه عکس‌های خلاقانه استفاده خواهید کرد. هرچند عکاسی با سه پایه سریع‌تر و ساده‌تر است، اما می‌تواند باعث افت کیفیت عکس‌ها شود. البته با رعایت چند نکته ساده می‌توانید عکس‌هایی با وضوح و کیفیت بالاتر بگیرید. شاید در انتهای مقاله متوجه شوید که چرا تا پیش‌ازاین نمی‌توانستید با استفاده از سه پایه دوربین عکس‌های شارپ بگیرید.

.

عکاسی با سه پایه - ثبت عکس‌های شارپ با استفاده از سه‌پایه

.

 فقط در مواقع لزوم، ارتفاع سه پایه عکاسی را افزایش دهید

.

بسیاری از ما هنگام خرید سه پایه دوربین ، حداکثر ارتفاع قابل تنظیم آن را بررسی می‌کنیم. البته این نکته بسیار مهمی است. بیشتر عکاس‌های جوان هنگام استفاده از سه پایه، آن را در بالاترین ارتفاع ممکن تنظیم می‌کنند. اینکه سه پایه شما قابلیت تنظیم تا ارتفاع بالایی را دارد، به این معنا نیست که حتماً باید از این ارتفاع استفاده کنید.

هر چه ارتفاع سه پایه بیشتر باشد، احتمال ایجاد لرزش نیز بیشتر می‌شود. این وضعیت به‌ویژه درزمانی که مشغول عکاسی با سه پایه از مناظر طبیعی و در شرایط آب و هوایی بادی باشید، بدتر هم می‌شود. اگر نیاز به بلند کردن ارتفاع سه پایه داشتید، ابتدا با باز کردن قسمت‌های بالا (که ضخیم‌تر و بزرگ‌ترند) شروع کنید و فقط در صورت نیاز، به سمت قسمت‌های پایین‌تر (نازک‌تر) بروید. آخرین بخشی که باید برای تنظیم ارتفاع سه پایه مورداستفاده قرار بگیرد، گردن آن است. زیرا بیش از سایر بخش‌ها مستعد ایجاد لرزش است.

.

عکاسی شارپ - گرفتن عکس شارپ با سه پایه

.

هنگام استفاده از سه پایه، لرزشگیر تصویر را خاموش کنید

.

به‌احتمال‌زیاد اغلب شما از لنزهایی استفاده می‌کنید که مجهز به لرزشگیر تصویر (IS یا VR) است. شما می‌توانید با روشن کردن قابلیت IS یا VR، از لنز دوربین خود استفاده کنید. علی‌رغم مطلوبیت استفاده از این ویژگی در عکاسی با سرعت بالا، در صورت کم شدن سرعت کار، کیفیت عکس‌ها به‌طور محسوسی کاهش می‌یابد.

.

خاموش کردن لرزشگیر در عکاسی با سه پایه

.

وقتی با روشن کردن IS/VR عکاسی می‌کنید، یک لرزش جزئی در لنز دوربین شما ایجاد می‌شود. این لرزش در اثر ارتعاش ناشی از حرکت دست شما پیش می‌آید. همین لرزش جزئی می‌تواند تأثیر خود را در عکس‌های شما بگذارد، مخصوصاً وقتی با سرعت پایین و روی سه پایه عکاسی می‌کنید.

هنگام عکاسی از مناظر شب، ستاره‌های دنباله‌دار، نماهای دور یا شرایط کم‌نور، باید سرعت شاتر خود را کم کنید. ازآنجاکه نمی‌توانید چنین عکس‌هایی را با دست بگیرید، عکاسی با سه پایه تنها گزینه پیش روی شما است. به‌سادگی می‌توانید با خاموش کردن VR/IS روی لنز خود، لرزش جزئی آن را برطرف کنید.

.

عکاسی شارپ با سه پایه

.

 از ویژگی قفل آینه دوربین خود استفاده کنید

.

ممکن است بدانید که اغلب دوربین‌های دیجیتالی مجهز به آینه هستند. این آینه هنگام فشار دادن دکمه شاتر، برای فعال کردن حسگر تصویر به حرکت درمی‌آید. حرکت آینه می‌تواند هنگام سوارشدن دوربین روی سه پایه، باعث ایجاد لرزش جزئی شود. درنتیجه روی وضوح و کیفیت عکس‌های شما تأثیر خواهد داشت.

البته لرزش ناشی از به حرکت درآمدن آینه، هنگام عکس‌برداری با سرعت شاتر بالا روی عکس‌های شما تأثیر چندانی ندارد. اما با کم کردن سرعت شاتر، تا حد قابل‌توجهی وضوح عکس‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. برای از بین بردن این مشکل، می‌توانید حرکت آینه را به‌صورت دستی قفل کنید. این کار به‌سادگی با فعال کردن قفل آینه انجام می‌شود (از طریق تنظیمات منوی دوربین خود این کار را انجام دهید).

.

تنظیمات قفل آینه در عکاسی شارپ

عکاسی با سه پایه - قفل آینه دوربین DSLR

.

با فعال کردن قفل آینه، دوربین تا زمانی که این گزینه را غیرفعال نکرده باشید، آینه را بالا آورده و در جای خود نگه می‌دارد. بنابراین هنگامی‌که دکمه شاتر را فشار می‌دهید، آینه حرکت نخواهد کرد و احتمال ایجاد لرزش جزئی از بین می‌رود.

.

تذکر

.

این کار در دوربین‌های مختلف، به صورت‌های متفاوتی انجام می‌شود. در بعضی از دوربین‌ها آینه تا زمانی که دکمه قفل آن را رها نکرده باشید، سر جای خود می‌ماند. در بعضی مدل‌های دیگر باید دکمه شاتر را دو بار فشار دهید (فشار اول آینه را بلند می‌کند، فشار دوم عکس می‌گیرد و آینه را پایین می‌آورد). حالت دوم شما را مجبور می‌‌کند هر بار این کار را تکرار کنید. اما حُسن این کار آن است که می‌توانید در هر بار عکاسی، سوژه خود را از طریق منظره یاب دوربین مشاهده کنید. درصورتی‌که در حالت اول، آینه مانع رسیدن نور به عدسی سر دوربین شده و دید شما را مختل می‌کند.

.

 از زمان‌سنج 2 ثانیه‌ای یا کنترل از راه دور شاتر استفاده کنید

.

آیا هنگام قرار گرفتن دوربین روی سه پایه از دکمه شاتر برای عکس گرفتن استفاده می‌کنید؟ اگر پاسخ شما بله است، مطمئن شوید که زمان‌سنج 2 ثانیه‌ای دوربین روشن باشد. فکر نکنید چون دوربین روی سه پایه سوار است، لرزش آن مهم نیست. وقتی دکمه شاتر را فشار می‌دهید، به دلیل اعمال فشار روی دوربین، یک لرزش جزئی ایجاد می‌شود. با استفاده از زمان‌سنج 2 ثانیه‌ای می‌توانید این لرزش را رفع کنید. زیرا قبل از عکس گرفتن، به دوربین 2 ثانیه زمان می‌دهد تا لرزش خود را متوقف کند.

.

عکاسی شارپ با شلتر

.

اگر می‌خواهید بیش‌ازحد محتاط باشید و خیالتان از هر بابت راحت باشد، می‌توانید از یک کابل یا کنترل از راه دور استفاده کنید. کنترل از راه دور به شما امکان می‌دهد بدون لمس دوربین، عکس بگیرید. بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که تصاویر شما واضح و شارپ خواهند بود. سیم‌کشی هم به همین اندازه مفید است. می‌توانید از یک کابل که به دوربین شما متصل است، استفاده کنید. این روش نیز درست مانند کنترل از راه دور عمل می‌کند.

.

عکاسی شارپ در شب

.

 با کمترین ایزو (ISO) ممکن عکس بگیرید

.

ایزو(ISO) میزان حساسیت حسگر دوربین نسبت به نور را تعیین می‌کند و تأثیر مهمی روی کیفیت عکس‌ها دارد. هرچه ایزو(ISO) پایین‌تر باشد، حساسیت عکس‌ها نسبت به نور کمتر شده و احتمال ایجاد نویز و دانه (گرین) در تصاویر کاهش می‌یابد. یکی از مواردی که باعث می‌شود از سه پایه برای عکاسی استفاده کنید، نور کم یا قرار گرفتن در معرض نوردهی طولانی است. در چنین شرایطی برای جبران سرعت آهسته شاتر، معمولاً باید با ایزو(ISO) بالا عکس بگیرید. اما این کار، وقتی از سه پایه استفاده می‌کنید ضرورتی ندارد.

استفاده از ایزو(ISO) بالا در فضاهای کم‌نور، مقدار نویز یا دانه را در تصاویر شما به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. اگر از سه پایه استفاده می‌کنید، لازم نیست در مورد لرزش دوربین به دلیل سرعت آهسته شاتر نگران باشید. میزان حساسیت ایزو (ISO) را تا حداقل ممکن کاهش دهید. این کار یک تصویر شارپ و بدون نویز برای شما ایجاد خواهد کرد.

.

عکاسی شارپ با کم ترین ایزو

.

کلام آخر

منظور از اصطلاح «شارپ» در عکاسی، تهیه تصویری است که موضوع اصلی را با تمرکز و وضوح بالا نشان می‌دهد. تصویری با خطوط مشخص، جزئیات واضح و بدون تاری و نویز. دستیابی به این سطح از وضوح، یکی از مهم‌ترین المان‌های تهیه عکس‌های چشم‌نواز و حرفه‌ای است. برای گرفتن عکس‌های شارپ باید هرگونه لرزشی را در دوربین، تا حداقل ممکن کاهش داد. در این مقاله روش‌های مختلفی را برای انجام این کار به شما معرفی کردیم. هرکدام از این روش‌ها به کاهش لرزش بخش کوچکی از دوربین کمک می‌کند. استفاده از همه این روش‌ها در کنار هم، قطعاً تأثیر مطلوب‌تری روی خروجی کار شما خواهد داشت.

همچنین بخوانید : راهنمای جامع خرید سه پایه دوربین

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

فهرست