آخرین نظرات
بدون نظر
جستجو در وبلاگ
برچسب‌ها

آیا تعداد شاتر در دوربین‌های بدون آینه اهمیت دارد؟

نوشته شده در تاریخ3 سال پیش 5456

یکی از سؤالات مهم خریداران دوربین‌های میرورلس این است که آیا تعداد شاتر این دوربین‌ها نیز همانند دوربین‌های DSLR اهمیت دارد یا خیر. در این مطلب سعی داریم پاسخ کاملی به این سؤال مهم بدهیم.

دوربین‌های بدون آینه سونی، کانن، نیکون و باقی کمپانی‌ها در سال‌های اخیر پیشرفت‌های زیادی داشته و استفاده از آن‌ها روزبه‌روز در حال گسترش است. اما با وجود این گستردگی در خرید و استفاده، کماکان شبهات زیادی در میان علاقه‌مندان به عکاسی در مورد این دوربین‌ها، برتری‌های فنی و مواردی ازاین‌دست وجود دارد.

.

چرا دوربین‌های بدون آینه دارای شاتر مکانیکی‌اند؟

.

عملکرد شاتر دوربین

.

یکی از مواردی که افراد زیادی به‌اشتباه بیان می‌کنند آن است که دوربین‌های بدون آینه تنها دارای شاتر الکترونیکی هستند. باوجوداینکه شاتر الکترونیکی موجب شده تا این دوربین‌ها دارای قابلیت‌هایی همچون عکاسی بی‌صدا و عکاسی پیاپی با سرعت بسیار بالا باشند، اما بااین‌وجود دوربین‌های میرورلس کماکان دارای شاتر مکانیکی می‌باشند؛ اما چرا؟

شاترهای الکترونیکی خارق‌العاده هستند و عملکرد بسیار خوبی از خود نشان می‌دهند. اما بااین‌وجود کاربران ممکن است برای عکاسی نیاز به استفاده از فلاش‌های استودیویی و فلاش‌های رو دوربینی داشته باشند و یا ممکن است با توجه به نوع و کیفیت نور در یک اتاق، با پدیده‌هایی همچون بندینگ مواجه شوند. با استفاده از شاتر مکانیکی این مشکلات برای کاربر پیش نخواهند آمد و به همین دلیل است که این دوربین‌ها هر دو آپشن الکترونیکی و مکانیکی را در اختیار شما قرار می‌دهند.

.

تعداد شاتر دوربین‌های میرورلس

.

اگر تاکنون یکی از دوربین‌هایتان را فروخته باشید، بدون شک با این سؤال که دوربین چه تعداد شاتر خورده مواجه شده‌اید. این عدد به‌نوعی نشان می‌دهد که شما تاکنون چند عکس را با دوربین خود ثبت کرده‌اید. دلیل اهمیت این سؤال هم ازآن‌جهت است که شاترهای مکانیکی دارای طول عمری هستند که معمولاً بین ۲۰۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ می‌باشند. هرچه تعداد شاتر دوربین شما بالاتر باشد یعنی عمر آن کمتر شده و درنتیجه دوربین شما در زمان فروش ممکن است کمتر ارزش‌گذاری شود؛ مگر آنکه شاتر آن تعویض شده باشد.

توجه داشته باشید که در اینجا منظور از تعداد شاتر، تعداد شاتر مکانیکی دوربین است و نوع الکترونیک آن تأثیری در موارد گفته‌شده در بالا(قیمت، طول عمر و ...) نخواهد داشت. اما نکته مهم در اینجا آن است که چون در دوربین‌های میرورلس آینه‌ای وجود ندارد که بالا و پایین برود، استهلاک آن‌ها پایین‌تر بوده و تعداد شاتر در این دوربین‌ها به‌اندازه دوربین‌های DSLR ‌اهمیت نخواهد داشت. به همین دلیل طول عمر شاتر در این دوربین‌ها نیز طولانی‌تر خواهد بود. اما کماکان عدد اعلام شده برای تعداد شاتر دوربین‌های بدون آینه اهمیت دارد.برای اطمینان بیشتر، ما نظر کمپانی الیمپوس را نیز دراین‌باره پرسیدیم:

.

«طول عمر شاتر مکانیکی در دوربین‌های بدون آینه نیز همانند انواع DSLR اهمیت دارد. همچنین عمر دوربین نیز می‌تواند توسط سایر قطعات مکانیکی موجود در دوربین تحت تأثیر قرار بگیرد، قطعاتی همچون دکمه شاتر.»

رئیس بخش تحقیق و توسعه محصول کمپانی الیمپوس

.

در حقیقت توجه به این نکته ضروری است که ممکن است شما یک دوربین بدون آینه داشته باشید، اما درنهایت در ۹۸ درصد مواقع در حال استفاده از شاتر مکانیکی آن هستید و تنها در مواقعی که مثلاً نیاز به عکاسی در حالت بی‌صدا را داشته باشید از این ویژگی استفاده خواهید کرد!

.

شاتر دوربین بدون آینه

.

درنهایت آیا باید به تعداد شاتر دوربین میرورلس توجه کنیم؟

.

بله و خیر! اگر تاکنون به‌صورت مستقیم به یک شخص دوربین فروخته باشید بدون شک این سؤال از شما پرسیده شده که تعداد شاتر دوربینتان چقدر است. اکثر دوربین‌های میرورلس، در تعدادی که برای شاتر نشان می‌دهند عدد مربوط به شاتر الکترونیکی را شمارش نمی‌کنند، به همین دلیل می‌توانید آسوده‌خاطر باشید که عددی که به شما نمایش داده می‌شود تنها مربوط به شاتر مکانیکی دوربین می‌باشد. درنهایت اگر قصد خرید یک دوربین بدون آینه دست‌دوم را دارید، مهم‌ترین نکته سلامت فیزیکی دستگاه است. ممکن است تعداد شاتر یک دوربین عدد پایینی باشد اما در شرایط نامناسبی نگهداری شده باشد و یا به‌صورت نامناسب از آن استفاده شده باشد. از سوی دیگر ممکن است تا تعداد شاتر یک دوربین عدد بسیار بالایی باشد اما به دلیل نگهداری و استفاده مناسب از محصول، در شرایط بسیار خوبی قرار داشته باشد و در سلامت کامل به سر ببرد. آنچه می‌خواهیم به شما بگوییم این است که عوامل مختلفی در بررسی سلامت یک دوربین(خواه بدون آینه خواه DSLR) دخیل هستند که تعداد شاتر نیز یکی از آن‌هاست اما همه‌چیز نیست و تنها یکی از پارامترهای تشخیص میزان سلامت دوربین می‌باشد.

ارسال نظر
پاسخ دهید

تنظیمات

فهرست